I.12ZP Jak rozpoznać przemoc w rodzinie i reagować na nią? Obowiązki pracowników oświaty: regulacje prawne i dobre praktyki (e-learning) Podsumowanie: Interweniowanie w przypadkach przemocy w rodzinie ucznia jest prawnym obowiązkiem każdego pracownika oświaty. Szkolenie przygotowuje do jego realizacji. Problematyka:
Szkolenie kierujemy do wszystkich pracowników oświaty: nauczycieli, pedagogów, psychologów, a także do osób spoza kadry pedagogicznej. Szczególnie przydatne będzie ono osobom ubiegającym się o stopień nauczyciela kontraktowego i mianowanego, które w dokumentacji stażu - zgodnie z rozporządzeniem w sprawie awansu - powinny wykazać zapoznawanie się z przepisami prawa dotyczącego oświaty.
Przemoc w rodzinie – szczególnie przemoc wobec dziecka - to trudny i bolesny problem, z którym w swojej pracy może zetknąć się każdy pracownik szkoły, przedszkola lub innej placówki oświatowej. Obowiązkiem moralnym i prawnym każdego dorosłego człowieka jest zareagowanie na przemoc i zgłoszenie jej do odpowiednich służb. Jednak to pracownicy oświaty (wszyscy, nie tylko personel pedagogiczny) ze względu na swoje kontakty z dziećmi i ich rodzinami mają szczególne możliwości ujawniania i przeciwdziałania przemocy. W związku z tym polskie prawo nakłada na osoby zatrudnione w placówkach oświatowych konkretne obowiązki, które zostaną przedstawione w ramach tego szkolenia.
Dokładna znajomość regulacji prawnych oraz związanych z nimi procedur jest niezwykle ważna. Może bowiem się zdarzyć, że od Państwa kompetentnego, szybkiego i zdecydowanego działania będzie zależeć czyjeś zdrowie, a nawet życie. Aby jednak zareagować na przemoc, trzeba umieć dostrzec jej symptomy. Dlatego w ramach szkolenia przekazujemy Państwu także najistotniejsze wiadomości o rozpoznawaniu objawów przemocy w rodzinie.
Po ukończeniu szkolenia uczestnik będzie: - znał mechanizmy psychologiczne przemocy w rodzinie, - potrafił rozpoznać symptomy sugerujące przemoc wobec dziecka, - znał obowiązki prawne i kompetencje pracowników oświaty w zakresie interweniowania w przypadkach przemocy w rodzinie, - potrafił podjąć działania w ramach procedury „Niebieskie Karty”, - znał instytucje, w których może uzyskać fachowe wsparcie związane z interwencją oraz źródła umożliwiające pogłębianie wiedzy. . Adresaci:wychowawcy klas, psychologowie, pedagodzy, nauczyciele gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, nauczyciele klas I-III, nauczyciele przedszkola Liczba godzin szkolenia tradycyjnego, jakiej odpowiada kurs:12 Forma zaliczenia:2 testy wielokrotnego wyboru Cena kursu internetowego:69 zł
Najkrótszy możliwy termin ukończenia:1 dzień roboczy od wpłynięcia opłaty za kurs do uzyskania oceny pracy zaliczeniowej i wystawienia zaświadczenia. Więcej informacji o czasie trwania kursu. Prowadzący: mgr Marta Zaręba - pedagog z 20-letnim doświadczeniem zawodowym (specjalności: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, oligofrenopedagogika, logopedia), pracownik poradni psychologiczno-pedagogicznej, doświadczona animatorka grup dziecięcych i młodzieżowych; prowadzi również własny gabinet pedagogiczno-logopedyczny Uwagi:
Autorki materiałów: Marta Zaręba i Magdalena Pitala-Jasek
Szkolenie składa się z dwóch części: 1) Mechanizmy psychologiczne, przyczyny i skutki przemocy w rodzinie (4 h) 2) Rozpoznawanie i ujawnianie przemocy w rodzinie – zadania pracowników oświaty (8 h). Po zaliczeniu każdej wystawiamy odrębne zaświadczenie oraz dodatkowo certyfikat potwierdzający doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Absolwent tego szkolenia otrzyma zatem 4 dokumenty potwierdzające zdobytą wiedzę i umiejętności. SPIS TREŚCI Wprowadzenie, kontakty do instytucji udzielających pomocy
Cz. I Przemoc w rodzinie: przyczyny, mechanizmy, skutki psychospołeczne 1. Historia badań nad przemocą w rodzinie 2. Definicja przemocy w rodzinie 3. Przyczyny przemocy – przegląd teorii 4. Mechanizmy psychologiczne przemocy 5. Psychologiczne skutki przemocy 6. Postępowanie terapeutyczne – wybrane informacje
Cz. II Rozpoznawanie przemocy w rodzinie i podejmowanie interwencji 7. Dlaczego tak trudno jest ujawnić przemoc? 8. Symptomy przemocy w rodzinie 9. Przepisy prawne nakładające na pracowników oświaty obowiązek reagowania na przemoc w rodzinie 10. Zasady udzielania wsparcia na terenie szkoły lub placówki dziecku będącemu ofiarą przemocy w rodzinie 11. Jak rozmawiać z ofiarą przemocy? 12. Czego nie należy robić w szkole? Kompetencje nauczyciela i pedagoga w sytuacji podejrzenia przemocy wobec dziecka 13. Ujawnienie przemocy w rodzinie ucznia jako sytuacja trudna dla pracownika oświaty 14. Jak reagować na przemoc w życiu prywatnym?
Opinie:Co najbardziej podobało się uczestnikom?praktyczne materiały do wykorzystania, szybka realizacja Opinie pochodzą z ankiet wypełnianych po zakończeniu szkolenia.ZAMAWIAM |