VIII.1 Edukacja przyrodnicza i ekologiczna w przedszkolu i klasach I-III poprzez zabawy plastyczne (e-learning) Podsumowanie: W jaki sposób można uczyć o przyrodzie, środowisku i ekologii poprzez zabawy plastyczne? 30 projektów plastycznych do wykonania przez dzieci, pomocnych we wprowadzaniu treści z zakresu poznawania przyrody i ochrony środowiska, kształtujących świadomość ekologiczną, szacunek do przyrody i właściwe postawy w życiu codziennym. Problematyka: Szkolenie polecamy nauczycielom przedszkoli i klas I-III, a także wychowawcom świetlic i pedagogom prowadzącym zajęcia z dziećmi w tym wieku. Ze wstępu Autorki: "Kurs składa się z dwóch rodzajów materiałów, bogato ilustrowanych fotografiami i rysunkami. Zasadnicza treść jest podzielona na trzy części, z których pierwsza dotyczy umownie poznawania przyrody, druga wprowadza zagadnienia jej ochrony, a trzecia dotyczy relacji człowieka ze środowiskiem. Ten podział jest umowny, ponieważ każde ćwiczenie wykonywane przez dzieci może wprowadzać wszystkie trzy elementy, które są ze sobą nieodłącznie związane: poznając przyrodę, dziecko uczy się szacunku dla niej i przekonuje o potrzebie jej ochrony, a to z kolei prowadzi je do przyjmowania właściwej postawy i dbania o czystość środowiska w życiu codziennym. Zaprezentowane ćwiczenia nie wyczerpują rzecz jasna ogółu zagadnień przyrodniczo-ekologicznych realizowanych na tym etapie nauczania – mają służyć jako inspiracja w Państwa pracy. Kurs jest uzupełniony Materiałami dodatkowymi. Jest to zbiór gotowych szablonów, przygotowanych do niektórych ćwiczeń. Mogą je Państwo wydrukować i wykorzystać bezpośrednio podczas prowadzenia zajęć. Kurs i Materiały stanowią integralne części. Dodatkowo przygotowałam plik Pomoce, który bezpłatnie można pobrać tutaj; zawiera on zdjęcia/rysunki ilustrujące omawiane tematy. Zebrałam je dla Państwa wygody, jednak mogą Państwo zamiast z nich korzystać z innych dowolnych materiałów. W pliku Pomoce znajdują się obrazy dostępne w Internecie na licencji Creative Commons lub znajdujące się w domenie publicznej. Co do zasady, Pomoce nie są częścią kursu. Kurs jest przeznaczony dla nauczycieli realizujących podstawę programową wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, a więc dysponujących niezbędną w tym zakresie wiedzą z dziedziny przyrody i ochrony środowiska. Z tego powodu – i aby zachować zwięzłość materiałów – nie omawiałam zagadnień merytorycznych, koncentrując się na formie ich przedstawienia. Ograniczyłam się do krótkiego wprowadzenia w przypadku treści bardziej szczegółowych lub pominęłam je całkowicie, w przypadku treści podstawowych. Każde ćwiczenie składa się z opisu wykonania pracy plastycznej i/lub przeprowadzenia zabawy i zawiera zestaw pytań oraz zagadnień do rozmowy, którą nauczyciel przy tej okazji może odbyć z dziećmi. Zestaw ten należy oczywiście traktować jako przykład, czy też propozycję, która ani nie stanowi niepodzielnej całości, ani nie wyczerpuje wszystkich możliwych do wprowadzenia tematów. Poziom wprowadzanych treści nauczyciel dostosowuje do możliwości uczniów. Ćwiczenia mają różny stopień trudności, zarówno pod względem wykonania, jak i przedstawianych zagadnień, jednak większość z nich nadaje się do przeprowadzenia i w przedszkolu, i w szkole, przy odpowiednim dostosowaniu stopnia pomocy nauczyciela. Nie chciałam nadmiernie obciążać kursu dodatkową literaturą, z tego powodu nie podaję publikacji naukowych, a jedynie kilka popularnych pozycji książkowych, z których można pogłębić omawiane zagadnienia – część z nich to publikacje specjalnie przygotowane dla dzieci. Zamieszczam również odnośniki do stron internetowych, gdzie można znaleźć ciekawe i przydatne informacje." Adresaci:pedagodzy, nauczyciele szkoły podstawowej, nauczyciele przedszkola Liczba godzin szkolenia tradycyjnego, jakiej odpowiada kurs:5 Forma zaliczenia:przygotowanie propozycji zabawy plastycznej wprowadzającej treści z zakresu wiedzy o przyrodzie i ochronie środowiska (spoza prezentowanych w kursie) + odpowiedź na pytanie sprawdzające wiedzę Cena kursu internetowego:55 zł
Najkrótszy możliwy termin ukończenia:2 dni robocze od wpłynięcia opłaty za kurs do uzyskania oceny pracy zaliczeniowej i wystawienia zaświadczenia. Więcej informacji o czasie trwania kursu. SPIS TREŚCI Część I – POZNAJEMY PRZYRODĘ 1. Jaki to ptak? 2. Malowanie przy użyciu stempli z liści i kwiatów 3. Wyklejanka z jesiennych liści 4. Jesienne liście – kolorowanka/wycinanka 5. Co to za liść? 6. Kolorowe motyle 7. Ważka 8. Czyj to trop? 9. Muchomor 10. Pisanki – naśladowanie natury 11. Drzewo – dom dla wielu stworzeń Krajobrazy/ekosystemy 12. Staw 13. Las 14. Krajobraz wysokogórski 15. Figury zwierząt
Część II – OCHRONA PRZYRODY 16. Budka dla ptaków 17. Przelot żurawi 18. Krajobraz z kwiatów 19. Pracowite pszczółki – mobil 20. Mobil – różne pomysły 21. Łabędź orgiami 22. Parki narodowe 23. Park narodowy/ rezerwat w mojej okolicy 24. Rysowanie w plenerze
Część III – CZŁOWIEK I ŚRODOWISKO 25. Kolorowe pudełka – nauka segregowanie śmieci 26. Farma wiatrowa Recykling 27. Recykling – ozdoby z kartonów po napojach 28. Recykling – choinki z papieru pakowego 29. Recykling – bombka na choinkę z gazety 30. Recykling – łańcuch na choinkę ze sklepowych paragonów
Opinie:Co najbardziej podobało się uczestnikom?bardzo dobrze przygotowane materiały, pomysły gotowe do wykorzystania, ładne zdjęcia Opinie pochodzą z ankiet wypełnianych po zakończeniu szkolenia.Zadaj pytaniePOWIADOM O DOSTĘPNOŚCI |